2013年7月11日木曜日

iTubeについて:iFI-Audioの主任エンジニア、トレステン・レッシュによる解説(1)

いよいよ8月に発売されるiTube。
iFI-Audioの主任エンジニア、トルステン・レッシュによるiTubeの解説を4回に分けて掲載します。


iTUBE: Elevating every system, like nothing before

iTube:かつてないほど“すべての”システムの音を高めます。


The iTUBE is a Q-product. Its atypical features address specific fundamental shortcomings in recordings, analogue and digital playback. With the iTUBE in the playback chain, sonically, everything now sounds just ‘right’.
iTubeは “Q製品”(これまでになかった製品)です。その非凡な特徴は、録音特有の、そしてまたアナログ及びデジタル再生特有の、基本的欠陥を処理することです。再生システムの中にiTubeを加えると、音の点ですべてがまさに“正しく”響くのです。

What is it? それは何か?


- Tube Buffer/Pre-Amplifier with separate, dedicated circuitry for common analogue and digital playback issues. The multiple sonic benefits elevate any and every system.
一般的なアナログ及びデジタル再生の問題を解決すべく製作された、セパレートの専用回路を持った管球式バッファ&プリ・アンプです。音にとって有益なさまざまな特徴によって、どのようなものであっても、あらゆるシステムの音質を高めます。

Why do I need it? なぜ必要なのか?


- If you yearn for a greater ‘emotional connection’ to your music collection
- 音楽コレクションに感情的にもっとつながりたいと思うなら

- If you feel your soundstage is seemingly restricted; not as wide or deep as it should be
- 音場に限りがあると感じられる時; 本来あるべき音場ほど広くない、あるいは深くないと感じられる時

- If you find your digital playback is harsh/edgy and wish you could ‘withstand’ listening to it longer
- デジタル再生がきつくとがっているが、もっと長く聴いていたいと思うなら

What does it do? 何をするのか?


Feature 1: Tube Buffer/Pre-Amplifier  特徴1:管球式バッファ&プリ・アンプ

The Tube circuit lends a more ‘organic, realistic character to your system’ which makes for greater listening enjoyment.
管球式回路は、より“オーガニックで(自然で)、リアリティーのある性格をあなたのシステムに”与えてくれます。これによって、聴く楽しみがより大きくなるのです。

Tubes and solid-state each have their own merits and demerits. Yes, in the lab, tubes do not ‘measure’ as well as solid-state. Yet in the real world, our ears ‘listen’, they do not ‘measure’. There is something intrinsically ‘ear-friendly’ with tubes which makes for real enjoyment and is far more preferable.
真空管もソリッドステートも、それぞれに長所と短所があります。確かに、実験室では、真空管はソリッドステートほど優れた計測値を示しません。しかし、現実の世界では、私たちの耳は“聴く”のであって、“計測する”のではないのです。真空管には、本質的に“耳に優しい”何かがあって、これによってほんとうの聴く喜びが生まれ、はるかに好ましい音が生まれるのです。

So if your solid-state amplifier or home theatre system makes you yearn for more…
そこで、もしもあなたのソリッドステート・アンプやホームシアター・システムの音をもっと良くしたいと思うなら...

Feature 2: 3D Holographic Sound®  特徴2:3Dホログラフィックサウンド(特許)

Due to the way the human head listens and the fact that recordings do not compensate for this, in virtually all audio systems, while upper frequencies are well-defined and well-spaced, lower frequencies are sadly, not. You find that the stereo image and definition is lacking for low frequencies.
音楽を人の頭の形で聴く際の問題点は録音では補正されないので、ほとんどのオーディオ・システムでは、高域は明瞭で空間感もあるが、低域は悲しいことにそうではないという結果が生まれます。ステレオ・イメージと解像度が低域で欠けているのがわかります。

3D HolographicSound corrects for recordings’ lack of correction for the human perception of stereo sound. Expect a stereo image that is deeper and wider and overall, more faithful to the original recording.
3Dホログラフィックサウンドは、人が録音を聴いてステレオ・サウンドを認識する際に必要な補正の欠落を矯正します。

Applicable to all speaker systems from dynamic drivers to horns to electrostatics. No matter the driver technology, you will squeeze that bit more out of your speakers…
ダイナミック型からホーン型、静電型といったすべてのスピーカーに対応します。ドライヴァー・テクノロジーがどういったものであろうと、スピーカーからさらなる力を絞り出すことができるのです。

Feature 3: Digital Antidote Plus®  特徴3:デジタル・アンティドート・プラス(デジタル矯正プラス)(特許)

Digital Antidote Plus® is iFi’s latest solution for mainstream digital which has filters and Up/OverSampling in the signal path rendering the digital signal no longer ‘bit-perfect’.
デジタル・アンティドート・プラス(デジタル矯正プラス)は、主流となっているデジタル技術(“ビット・パーフェクト”ではなくなってしまったデジタル信号を供給する信号パスにおいて、フィルターをかけたり、アップ・サンプリングやオーヴァー・サンプリングを施す)への最新の解決策のひとつです。

These digital artifacts effect the music making it less enjoyable than it should be and is characterised by short listening and a yearning for a ‘higher quality recording’.
こういった主流となっている人工的なデジタル技術は、音楽を本来よりも楽しめないものにしてしまい、長く聴いていることができず、“もっと高品質な録音”がほしいと思うようになるのが特徴です。

Digital Antidote Plus® makes digital audio sound more organic and life-like and simply, more tonally accurate with the right attack and decay. It just makes digital audio more enjoyable, for longer.
デジタル・アンティドート・プラス(デジタル矯正プラス)は、デジタル・オーディオ・サウンドをもっとオーガニックで(自然で)ほんもののようなものにし、音の立ち上がりと減衰が正しいので、精確な音を生み出します。デジタル・オーディオをもっと楽しめる、もっと長く味わえるようなものにしてくれるのです。

For generic digital sources from low-cost DACs to CD to blu-ray players, Digital Antidote Plus® is the sound for sore ears.
低価格のDACやCDからブルーレイ・プレーヤーに至るまで、一般のデジタル・ソースによって痛む耳のために開発されたのが、デジタル・アンティドート・プラスなのです。

Feature 4: Analogue Volume Control  特徴4:アナログ・ヴォリューム・コントロール


Many computer audio systems use a digital volume control. The way such digital volume controls work, they truncate the signal. The analogue volume control in the iTUBE was selected because of its unrestricted dynamic range which means that at high and low volume levels, the same, openness, dynamics is available without the loss in resolution from digital truncation.
多くのコンピューター・オーディオ・システムは、デジタル・ヴォリューム・コントロールを使っています。こういったデジタル・ヴォリューム・コントロールは、信号の両エンドを切り取ってしまいます。iTubeは、アナログ・ヴォリューム・コントロールを選びました。ダイナミック・レンジに制限がないので、ヴォリュームを上げても下げても、デジタルによる両エンドの切り取りで生じる解像度の低下が生じることがなく、均一な開放感とダイナミックスが確保できるのです。

So if your digital volume leaves you ‘disinterested’ by the lack of dynamics/resolution…
ですから、もしもデジタル・ヴォリュームが、ダイナミックスと解像度の欠如によって、あなたの“感興を削ぐ”と思う時には...

We will follow up with in depth explanation of the above technologies in our upcoming white papers.
上記の技術については、今後のドキュメントでさらに詳しく説明する予定です。

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